17:20 | پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
وضعیت مالی و عملکردی "شپلی" تشریح شد / چند برنامه برای احیا + انتظارات

1399/11/21 09:20

توسط مدیرعامل و رییس هیات مدیره:

وضعیت مالی و عملکردی "شپلی" تشریح شد / چند برنامه برای احیا + انتظارات

نماد برتر- مدیرعامل و رییس هیات مدیره پلی اکریل با اعلام وضعیت مالی و عملکردی طی سال های اخیر از برنامه ها برای احیای شرکت، انتظارات از دستگاه قضا، وزیر صنعت و ... خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، مهدی زرفشانی مدیرعامل جدید پلی اکریل در نشستی خبری با بیان اینکه عملکرد هیات اجرایی شرکت با گذشت ۵ سال از تاریخ تحت پوشش قرار گرفتن هیات حمایت از صنایع و درآمدهای حاصل از فروش محصولات در ۴ سال گذشته شفاف نبوده درخصوص تاریخچه این شرکت گفت: پلی اکریل در سال ۱۳۵۳ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شرکت دوپان دونمورس آمریکا تاسیس و در سال ۱۳۵۷ به بهره برداری رسید. سپس در سال ۱۳۵۸ مصادره و طبق لایحه قانونی، مدیران دولتی منصوب و در سال ۶۵ بابت رد دیون به بانک‌ها واگذار می‌شود.


وی افزود: اولین واگذاری در دو مرحله اول از بخش دولتی به بخش خصوصی در سال ۸۳ با فروش بلوک مدیریتی در قرارداد فروش اقساطی به شرکت احیا به ۵۹ میلیارد تومان انجام شد. مرحله دوم فروش ۲۷.۱۶ درصد سهم "شپلی" متعلق به یکی از بانک های دولتی به گروه العقیلی به شیوه عرضه در تابلو بورس صورت گرفت. دومین واگذاری در سال ۸۵ به شیوه فروش بلوک مدیریتی شرکت احیا به میزان ۶۶.۵۳ درصد به گروه العقیلی به مبلغ ۷۴ میلیارد تومان انجام شد. در نتیجه سال ۸۵ بالغ بر ۹۳ درصد سهام شرکت به عنوان صنعت مادر در مالکیت فرد دو تابعیتی اماراتی-ایرانی با پرداخت ۳۹ میلیارد تومان قرار می گیرد.


این مقام مسئول ادامه داد: سال ۷۹ ساخت خط اکریلیک ۲ با فناوری روز دنیا آغاز و با ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن به بهره برداری می‌رسد. سال ۷۵ با واگذاری ۷ درصد از سهام به سهامداران خرد، شرکت وارد بورس می‌شود. استقراض‌های اصلی در سال ۸۴ اتفاق می‌افتد و سند شرکت در رهن بانک قرار می‌گیرد. باشگاه پلی اکریل که در دهه ۷۰ نام خوبی در لیگ دسته اول فوتبال داشت از دست می‌رود و طی ۱۲ سال نقدینگی به طرق مختلف از شرکت خارج می‌شود. سال ۸۵ دارایی شرکت ۱۶۴ میلیون تومان و بدهی بالغ بر ۱۵۳ میلیارد تومان با زیان انباشته ۱۸.۷ میلیارد تومانی بوده است. "شپلی" اکنون با ۴۰ هزار سهامدار و ۱۵۰۰ نفر نیروی کار مشغول به فعالیت بوده و در سر زنجیره صنعت نساجی ۲۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد و اگر خط اکریلیک به ظرفیت نرسد در پایین زنجیره این رقم افزایش می‌یابد.


زرفشانی با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن شرکت در مرداد سال ۹۵ هیات حمایت از صنایع عنوان کرد: طبق قانون حمایت صنعتی مدیرانی که در کارخانه منصوب می‌شوند ظرف مدت ۶ ماه باید گزارش دهند که توجیه پذیربودن ورود هیات حمایت از نظر اقتصادی را بررسی کنند. گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد حسابرس در ۴ سال مالی هیچ گزارشی به هیات حمایت و هیات وزیران داده نشده است.


وضعیت مالی شرکت



زرفشانی درخصوص عملکرد چند سال اخیر توضیح داد: شرکت حدود ۴۰۰ میلیارد سود عملیاتی در سال ۹۸ داشته و زیان انباشته از ۵۲۵ میلیارد تومان در پایان سال مالی ۹۵ به ۱.۲۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ رسیده است. با برگزاری مجمع عادی بطور فوق العاده در دی ماه اعضای هیات مدیره انتخاب و صورت جلسه در بهمن ماه ثبت شد و هیات مدیره براساس رسالت برنامه احیای شرکت را در کدال ارائه کرد. پلی اکریل نماد صنعت نساجی و ۵۶ درصد سهام آن متعلق به سهامدارانی است که در بازار سرمایه معامله می‌کنند.


برنامه های هیات مدیره برای احیای شرکت



وی درباره اقدامات هیات مدیره در بازه سه ماهه گفت: انجام حسابرسی ویژه جهت احیا شرکت، پیگیری عرضه محصولات در بورس کالا، مذاکره با بستانکاران بانکی جهت استمهال پرداخت جریمه ها، مذاکره و توافق با سایر بستانکاران حقیقی و حقوقی، مذاکره با تامین کنندگان مواد اولیه بخصوص AN، برنامه تحویل گیری کارخانه از هیات حمایت از صنایع، برگزاری مجامع شرکت های تابعه و تعیین اعضای هیات مدیره آنها، تعیین و ابلاغ به هیات کارشناسان رسمی دادگستری برای ارزیابی دارایی های شرکت اصلی و تابعه، سایر اقدامات جهت خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و افزایش سرمایه، افزایش ظرفیت تولید و اصلاح ساختار مالی در برنامه شش ماهه از فروردین تا شهریور ۱۴۰۰ در شمار این اقدامات قرار دارد.


انتظارات از دستگاه قضا، وزیر صنعت و ...



مهدی علی دوستی رییس هیات مدیره نیز درخصوص انتظارات از قوه قضائیه گفت: به عنوان نماینده ۴۰ هزار سهامدار، درخواست می شود به مسائل مالکیتی شرکت ورود شخصی داشته باشند. انتظار می رود در مورد مشکلات پلی اکریل گامی بر داشته و دستور رسیدگی فوری دهند تا دستور قاطع و پیگیری وی باعث احیای شرکت شود.


وی افزود: همچنین از وزیر صنعت با توجه باتوجه به نامه نگاری انجام شده درخواست می شود برای تحویل شرکت به هیات مدیره مذاکره انجام دهند. از ستاد نیروهای مسلح هم درخواست داریم تا با توجه به اینکه برخی از مسائل مالکیت شرکت در پرونده‌ای که ستاد نیروهای مسلح و بنیاد تعاونی ناجا طلبی از مجموعه العقیلی دارند دستور مساعدت داده و با فرایندی که کمک به تولید کند، صادر کنند. نمایندگان مجلس هم با تسهیل فرایند تولید و گردش کار و در بحث قوانین می‌توانند از سهامداران و کارکنان زحمتکش پلی اکریل حمایت کنند. آخرین درخواست هم از سهامداران مجموعه است که همچنان حمایت  را از مجموعه داشته باشند.


علی دوستی تاکید کرد: کف قیمت الیاف اکریلیک در بازار بین ۷۰ تا ۸۰ هزارتومان معامله می‌شود. اگر با همین ظرفیت که سال گذشته الیاف اکریلیک تولید شده فروش انجام شود، شرکت باید در همین ظرفیت فعلی حداقل ۱.۲ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد و بالغ بر ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان سود محقق شود.